יום ראשון, 31 באוקטובר 2021

על צעיפים ומוזות של דיור

לכל בית אופנה מיתולוגי יש את הגרסה שלו לצעיף משי דק וארוך. אצל הרמס הם נקראים טווילי, אצל פנדי - ווראפי, ללואי וויטון יש את הבנדו, ולדיור - את צעיף המיצה הקרוי על שם המוזה המיתולוגית של כריסטיאן דיור mitzah bricard.

הצעיפים הללו, על אף מחירם שאינם זול כלל, מהווים את האופציה הנגישה והפחות יקרה לרכישת פריט אופנה קלאסי ואייקוני, ומאפשרים גיוון רב בשילובם כאביזר אופנתי בהרבה אופנים שונים.





תמוונות: דיור



צעיפי המיצה מגיעים בעיצובים מגוונים המתחדשים בכל קולקצייה, ומצידם השני תמצאו לרוב את הלוגו של כריטסיאן דיור, שידע להתנופף באלגנטיות מרומזת ברגע המתאים.




תמונה: דיור



לפני שנצלול לדרכים המגוונות לקשירתם של צעיפי המיצה היפים ולהשראות מאחורי העיצובים שלהם, בואו נכיר את מיצה על שמם הם נקראים.




מיצה בריקרד - המוזה של כריסטיאן דיור


בשנות הארבעים של המאה העשרים היתה מיצה בריקרד (Mitzah Bricard) אישה מסתורית, אלגנטית ואקסטרווגנטית, שהגיעה לפריז מרומניה. היא היתה ידועה בסגנונה ההדור - תמיד על עקבי סטילטו, שרשרת פנינים סביב צווארה, ועל ראשה טורבן או כובע עם רעלה. חיבתה להדפס מנומר היתה ברורה לעין, ולפעמים היא אף חרגה מ״גבולות הטעם הטוב המקובלים״ של התקופה ושילבה מספר פריטים מנומרים בו זמנית...



אומרים עליה שמעולם לא קמה מהמיטה לפני הצהריים, ויש ציטוט אהוב המיוחס לה:

"When a man wants to send you flowers, say 'my florist is Cartier״


בעיניו של כריסטיאן דיור, מיצה בריקארד היתה אשת דיור מושלמת - מוזה אמיתית. היא גילמה באישה בשר ודם את מה שרצה לייצג בעיצוביו עבור בית האופנה שלו.

האיחורים, התאטרליות, הדרך הלא שגרתית בה התלבשה, הפאר היומיומי והאלגנטיות וכל מה שכרוך בנוכחות הכריזמטית שלה - את כל אלה הכניסה לבית דיור כמוזה של כריסטיאן דיור, כמנהלת מחלקת הכובעים של הבית, וכחברה קרובה. פרינט הנמר הנקרא על שמה - ״מיצה״ אותו פיתח איתה ובהשראתה, זוכה עד היום לאיזכורים תכופים בקולקציות של בית דיור, והשנה אפילו יותר מהרגיל, כפי שתראו בהמשך הפוסט. 

 "Bricard is one of those people, increasingly rare, who make elegance their sole reason for being״

- Christian Dior





למיצה היה סימן כלשהוא על פרק ידה - אולי מלידה אולי מפציעה, אך היא הפכה את הפגם להצהרה אופנתית וקשרה את צעיפה המנומר סביב פרק ידה. אולי זו היתה ההשראה בגללה בחרו בדיור ב 2016 לקרוא על שמה לצעיפים הדקים והארוכים שאפשר לקשור על פרק היד, על השיער, התיק והצוואר?



כשג׳ון גליאנו עבד על קולקיית הרזורט 2010 של דיור הוא שאב השראה מדמותה של מיצה, שאחד מסימני ההכר שלה, לצד הפאטרן המנומר שנקשר לעד בשמה, הוא גוון הסגול לילך שהיה אהוב עליה ובזכותה כיכב גם הוא בבית האופנה.






מאתר vogue.com




והנה איור שלי בהשראת לוק מקולקציית הקוטור של 2009 של גליאנו לדיור, שכולו מיצה.



איור: איריס פוגל בן חמו


גם מריה גרציה צ׳יורי - המנהלת האמנותית הנוכחית של בית האופנה דיור, והאישה הראשונה העומדת בראש בית זה, ובולטת בבחירות בהשראות נשיות ופמיניסטיות לקולקציות בעיצובה, שאבה השראה רבה ממיצה,


את ג׳קט הבר הנודע של דיור היא בחרה לעטר השנה עם פאטרן מיצה, אל תפספסו את הסרטון שמדגים את התהליך המורכב והמרתק של הכנת הבד בפאטרן זה ושל יצירת הג׳קט. השאיר אותי ללא מילים. ועם רצון עז לג׳קט כזה - ברור!







בכל עונה בשנים האחרונות מוציאים בדיור קולקצית צעיפי מיצה החדשה, אחד הנושאים החוזרים תדירות הוא נושא הספיריטואליזם. כריסטיאן דיור נודע בחיבתו למיסטיקה ולפני כל תצוגה היה מתיעץ עם הקוראת בקלפים שלו. 



צעיף מיצה מקולקצית הטארוט החדשה של דיור, וכך ממש ארוזים צעיפי המיצה - בקופסה גלילית לבנה קטנה ואלגנטית.



גם בקולקציה הנוכחית של דיור  יש צעיפי מיצה יפהפיים בהשראת הספיריטואליזם, אך אני רוצה להתמקד דווקא בקולקציית הריזורט 2018ֿ, אותה ביססה מריה גרציה צ׳יורי על איורי חפיסת טארוט נשיים בשם motherpeace משנות השבעים.

בקרוב אפרסם פוסט מהמם על קלפי טארוט בעיצובים שונים, ןבינהם אספר יותר על הקשר בין טארוט לעולם האופנה, ואפרט גם על הקשר היחודי של בית דיור על שלל מעצביו לאורך השנים לנושא זה.




Dior Resort 2018 - VOGUE.COM




צעיפי מיצה מקולקציית motherpeace מ 2018





  ״צעיף לאישה הוא כמו עניבה עבור הגבר, והאופן בו היא קושרת את הצעיף מביע את האופי שלה״, כך כתב כריסטיאן דיור.


ובאמת יש דרכים רבות בהן ניתן לקשור את צעיפי המיצה הארוכים, הדקיקים והאלגנטיים- אפשר לכרוך אותם סביב הצווארבסוגי קשירות שונות, על רצועת תיק - מלופפים או קשורים בקשר פרפר, על פרק כף היד, סביב כובע, או במגוון .תסרוקות


דוגמאות וצבעי הצעיף ישפיעו על הלוק הכללי , וישתלבו בו בהרמוניה, או בקונטרסט אופנתי עכשווי.




תמונה: דיור




תמונה: דיור




תמונה: דיור


תמונה: דיור




באופן כללי, צעיפים הם ביג דיל בעונת החורף הקרובה, אם לשפוט לפי תצוגת קולקציית סתיו חורף 21 של דיור. מריה גרציה צ׳יורי גדלה באיטליה בשנות השבעים והיתה מוקפת צעיפים בילדותה שם, והיא החייתה את הזכרון הזה בקולקציה הנוכחית . הנה סרטון מרתק על מאחורי הקלעים של הכנת צעיף מהקולקציה המדגים את העבודה הרבה והקפדנית מאחוריו. מיד אחריו יש סרטון של דיור המדגים כיצד ניתן לקשור את הצעיפים על הראש.







אפשר גם כחגורה. מתוך אתר דיור


מאתר דיור




מקווה שאהבתן את הפוסט, ושגם בכן התעורר חשק עז לצעיף משי מרהיב לקראת החורף. מזמינה אתכן להגיב, ולעקוב אחרי באינסטגרם, שם אני משתפת גם באופן יומיומי בפיד ובסטורי. ומוזמנות כמובן גם להרשם לדיוור ישיר באימייל של כל לפוסט חדש בבלוג. ההרשמה בתיבה בצד ימין של הבלוג.



תודה שקראתן :) איריס

4 תגובות:

אני מאוד מעריכה ואוהבת תגובות של קוראים. תודה לכם על ההשתתפות, האכפתיות, והמילים הטובות :)

פרק חדש בפודקאסט , אורחת: עדי הלמן

  לפני שנתיים וחצי איירתי את Adi Helman ביום החמישי בפרויקט הלוק היומי. בשבוע שעבר נפגשנו להקליט פרק של שעה בפודקאסט שלי ומצאנו את עצמנו בש...