יום שבת, 5 באוקטובר 2013

איך צומח בלוג? או, למה כדאי גם לכם לפתוח אחד...

לפני כחצי שנה כתבתי עבור מוסף טיפ TOP של מגזין לאשה כפולת עמודים - מעין מדריך לבלוגר המתחיל.
אני מאמינה שגם רבים מכם מתלבטים, משתעשעים או אפילו חולמים על האפשרות לפתוח בלוג, אך לא לגמרי בטוחים איך להתחיל ולמה זה באמת כדאי ושווה את הטרחה. אז עבורכם, ועבור רבים וטובים שאולי המחשבה לא עברה עדיין במוחם, אבל אני מקווה שעכשיו תעבור - הנה פוסט מלא בטיפים ותובנות שלי, אחרי שנתיים אינטנסיביות של כתיבת בלוג זה. הפוסט מתבסס על הכתבה אך עבר עריכה מחדש עם שינויים ותוספות רבות:

שמתם לב שבלוגים הפכו לדבר החם ביותר באינטרנט? בלוגרים מובילים בארץ ובעולם מפרסמים ספרים רבי מכר, מתארחים בטלויזיה ואפילו מרויחים כסף מהבלוג. טוב לדעת שלכל אחד, אנונימי או מפורסם, יש סיכוי של ממש לכבוש יום אחד את הרשת - והיום אני רוצה לייעץ ולתמוך כיצד לעשות את הצעד הראשון.


קודם כל, מה זה בלוג? מובן שכל מי שקורא את הבלוג שלי יודע מה זה בלוג, אבל נחמד לחזור רגע להגדרות הבסיסיות ולהחכים: המילה "בלוג" מורכבת משתי מילים באנגלית : Web + Log – יומן רשת, ובלוג אכן משמש כיומן אישי או מקצועי דרכו חולק הבלוגר עם קהל הקוראים דעות וחוויות מתחומים שונים – כדוגמת טכנולוגיה, אמנויות לחימה, או אמנות. כמובן, שיש החולקים עם הקוראים אף את חייהם הפרטיים וכותבים על זוגיות, חיים בחו"ל או קריירה. לעיתים קרובות, ככל שהבלוגר מנוסה יותר ופיתח "קול" רהוט ומדוייק יותר, הוא יודע לדווח על כל נושא עם נקודת מבט אישית ואופיו הפרטי מורגש היטב בכל פוסט.


אז איך מתחילים? בקלי קלות! נרשמים לשירות בלוגים כגון Wordpress, Blogger, או תפוז, בוחרים שם שישמש גם ככתובת הבלוג, ובאמצעות ממשק פשוט מוסיפים טקסט, תמונות וקישורים, לוחצים על "פרסם" ו... הבלוג כבר באוויר! קיימים כמובן הבדלים רבים בין פלטפורמות הבלוגים, אך העצה האישית הכי טובה שאני יכולה לתת היא שהעיקר להתחיל. כשהבלוג יתפתח ויצמח יהיו לכם שיקולים חדשים וסביר להניח שתרצו לעבור לפלטפורמה אחרת ולהנות מיתרונותיה, אך כדאי כל כך פשוט לעשות את הצעד, להתחיל לכתוב, לפרסם בקביעות, לצבור קהל קוראים ולפתח קשרים. כל השאר - עוד חזון למועד...


על מה לכתוב? מומלץ לכתוב על תחומי עניין המעסיקים אותנו כדי שנוכל להפיק מעצמנו בקלות פוסטים (רשומות) רבים ואיכותים. לדוגמא – מי שאוהב לבשל, מכיר כל גדג'ט למטבח ופותח את העיתון ישירות במדור המתכונים בוודאי ירצה לבסס את הבלוג שלו על נושא האוכל. מי שאוהבת עיצוב  ויצירה – תוכל לשתף את הגולשים ביצירות שלה, בחידושים וטרנדים ואף בהדרכות שונות. זה שכתיבתו רהוטה וקולחת יכול לבסס את הבלוג על מלל, ולעומתו, זה שניחן בטעם משובח וכשרון ויזואלי יבחר להביע את עצמו בעזרת תמונות מעולות   מרחבי הרשת (רצוי מאוד עם קרדיט וקישור למקור התמונה, ואם אפשר אפילו לקבל אישור פרסום באימייל), או בצילומים מקוריים (כולנו כבר יודעים שכיום אפילו מצלמת אייפון יכולה לחולל פלאים). יש גם מי שבוחרים לכתוב על קשת נושאים רחבה כגון לייפסטייל או חוויות היומיום, ולא מגבילים עצמם מראש למבחר מצומצם של נושאים. אני יכולה להעיד על עצמי שהמוטו שלי בכתיבת הבלוג היה ועודנו "השראה" וזה עוזר לי מאוד לבחון את הנושאים עליהם אני חושבת לכתוב. מה שלא עונה על ההגדרה הזו עבורי לא ייכלל בבלוג, ואילו נושאים לא צפויים לחלוטין שלא מתאימים לשום קטגוריה ברורה, יכולים להשתחל בקלות לבלוג אם הם ממש "עושים לי את זה" ולקהל הקוראים כמובן :)


באיזו תכיפות לעדכן את הבלוג? מומלץ להתאים את קצב עדכון הבלוג לאורח החיים, ולכתוב בשעות פנויות יותר ושקטות. העבודה על פוסט טוב יכולה לקחת שעות רבות, וכוללת איסוף וייצור חומרים, כתיבה, עריכה, עריכת תמונות ועוד, אך בהתחלה יש לשער כי תכתבו פוסטים פשוטים וקלים יותר. עם הזמן ופיתוח המיומנות והמחויבות כדאי לשאוף לקצב של פוסט אחד חדש בשבוע לפחות, כדי לשמור על קשר רצוף עם קהל הקוראים. הבלוגרים המתקדמים יגלו עם הזמן שעדכון תדיר ואינטנסיבי של תכני הבלוג חשוב מאוד, ונחשב כבר עבודה של ממש מבחינת מאמץ ושעות עבודה. בלוגר שעושה את צעדיו הראשונים אינו צריך לעמוד בסטנדרט כזה.


מי יקרא את הבלוג? חלק מהקוראים יגיעו ממנועי חיפוש, חלקם מהמלצות של חברים או מקישורים ברחבי הרשת. חשוב מאוד לאפשר לקוראים להרשם לעדכונים של רשומות חדשות (כל מערכת בלוגים מאפשרת זאת בלחיצת כפתור), וליידע על פוסטים חדשים ברשתות החברתיות כדוגמת פייסבוק, טוויטר או לינקד אין.


מה יצא לי מזה? בעבור בלוגרים רבים הבלוג היא הזדמנות נפלאה להעמיק בתחומי העניין ולהוסיף גוונים חדשים לשגרת היומיום. מי שיתמיד בכתיבת הבלוג יגלה הטבות נוספות– הכרות עם אנשים מרתקים, הזדמנויות מקצועיות חדשות, הזמנות לארועים והשקות, אפשרות לתוספת הכנסה ואפילו לשינוי מקצועי, והכי חשוב – סיפוק ותשוקה הנובעים מעשייה הקרובה לליבנו.


אפשר להתפרנס מבלוג? בהחלט. כמו בכל תחום - השמים הם הגבול. שילוב של כשרון, התמדה ותפיסה עסקית יכול להפוך את הבלוג למקור הכנסה מצוין. הנה כמה דרכים לייצר הכנסה מכתיבת בלוג מצליח:


פרסום - ככל שקהל הקוראים גדול יותר, כך רבים הסיכויים שמפרסמים ירצו לשלם כסף תמורת פרסום באנרים או מודעות מסוגים שונים. מספיקה הצצה בכל אחד מהבלוגים המובילים בעולם שתספק תמונה עדכנית על הנושא. יש גם מי שמציע תוכן שיווקי – כתיבה על מוצר או שירות עבור תשלום. חשוב לציין במקרה כזה בהדגשה בראש הפוסט שמדובר על פוסט ממומן, על מנת שקהל הקוראים, המתיחס לבלוג באופן אישי וקרוב, לא יחוש בלבול או אכזבה.

חנות אינטרנטית - בלוגים רבים בעולם פונים לקהל הקוראים המכיר ואוהב את טעמם היחודי, ומציעים פריטים למכירה בחנות אינטרנטית הממוקמת ממש לצד הבלוג, או במתחם חנויות כגון מרמלדה מרקט או Etsy. לחילופין, קיימים גם ארועי מכירות שבלוגרים יוזמים וקהל היעד של המכירה מתבסס על הקוראים הרבים וחבריהם.

כתיבה למגזינים – יש מי שמשלב בהצלחה כתיבה בבלוג ופרסום טורים במגזינים פופולריים, ובשנים האחרונות בלוגרים מתחומים שונים אף החלו להוציא לאור באופן עצמאי מגזינים מושקעים.

יעוץ מומחה – מומחים רבים המספקים יעוץ אישי כותבים גם בלוג על מנת להגיע ולהשפיע על קהל רחב יותר. כמובן שחלק מהקהל מעדיף להגיע גם לפגישת יעוץ ואפילו לשכור את שרותיהם לטווח הארוך. רוצים דוגמאות? בבקשה -  בלוגים של מעצבי פנים, יועצים עיסקיים, מעצבים גרפיים וכד'.

סדנאות – בלוגרים רבים מתרגמים להצלחת הבלוג לסדנאות יצירתיות בתחומי האמנות, הבישול, האופנה ועוד... לחילופין, בעלי סדנאות פותחים בלוג על מנת להגיע לקהל רב יותר המתעניין בתחום המקצועי בו עוסקת הסדנה. אני העברתי סדנאות יצירתיות ומקוריות רבות במהלך שנה שעברה ואני גאה בכך שהסדנאות היו מלאות בעיקר בקהל הקוראים הנאמן והיקר שלי :)


 ומה עושה מי שרוצה אבל קצת חושש או מתבייש?- אין כל חובה לפתוח את הבלוג עם שמכם הפרטי או כל סימן מזהה אחר. קיימים בלוגים רבים שלא ברור מיהו האדם מאחוריהם אבל הפרסונה הדיגיטלית שלו ברורה ומוצלחת. אפשר להתחיל באופן אנונימי, לא חייבים אפילו לספר לאף אחד. כאשר תתחילו לחוש בטחון תוכלו לספר לחברים או למשפחה, לפתוח עמוד פייסבוק (אל דאגה, לא תרשם התנפלות אם לא תעבדו בכל הכח כדי שזה יקרה :) ) וגם לעדכן בהדרגה אימייל ופרופיל אישי. אני יכולה לספר שהבלוג הראשון שלי היה באנגלית ואף אחד מעולם לא שמע עליו ממני, ועל הבלוג שאתם קוראים עכשיו לקח לי המון זמן לספר ליותר משני אנשים. גם את שמי לקח לי הרבה זמן להוסיף ותמונה עדיין אין. בקרוב. צלם פורטרטים טוב, מישהו?....


ולסיום ממש, כמה מילים שאני מקווה שיתנו לכם השראה בדרך הצבעונית, המסעירה, בעלת העליות והמורדות, הרצופה בתגליות חיצוניות ופנימיות, הנקראת בלוגינג- אנשים רוצים לקרוא את מה שיש לכם להגיד, אל תנסו לכתוב כמו מישהו אחר, אל תנסו לקלוע לטעמם של קבוצת אנשים, או להשביע את רצונו של אדם בעל עניין. הבלוג הוא השתקפות מלאה שלכם, ולפעמים, למרבה הפלא, גם באופנים שאתם כלל לא מודעים אליהם עדיין. בלוג יכול להצליח אך ורק אם הוא מכיל כנות, ואת הניצוץ המיוחד שיש לכל אחד מאתנו. שווה לעשות את המסע הזה שנקרא בלוגינג, ולהתקרב אט אט לניצוץ שלנו, ואז להתחיל חלק נוסף של המסע  כדי לשמר ואף להגדיל את אורו וזוהרו. מאחלת לכם המון הצלחה, ומזמינה אתכם לכתוב לי, אשמח לייעץ, לעזור או לקרוא :) irisfgl@gmail.com






17 תגובות:

  1. בהחלט מעורר למחשבה ולפעולה. תודה רבה

    השבמחק
  2. מעניין . גורם חשק להתחיל כבר! תודה, הדרכה מפורטת מאוד .

    השבמחק
  3. אפשר לכתוב בלוג שיהיה מפורסם לקבוצה סגורה, מבלי שיהיה אפשר שכל אחד יעלה אותו מהרשת?

    השבמחק
  4. תודה רבה!! נתת לי הרבה מוטינציה

    השבמחק
  5. תודה רבה על המאמר, מאוד מועיל :)
    למי שרוצה להקים בלוג על וורדפרס, השתמשתי במדריך הזה http://www.blogim.org.il/

    השבמחק
  6. היי,
    רציתי לשאול אם עדיף לכתוב בלוג דרך בלוגיה כמו של סלונה או הארץ או דה מרקר וכו' או שעדיף באופן עצמאי להקים בלוג דרך וורדפרס? מה יתרונות והחסרונות של שתי הדרכים?
    תודה!

    השבמחק

אני מאוד מעריכה ואוהבת תגובות של קוראים. תודה לכם על ההשתתפות, האכפתיות, והמילים הטובות :)

פרק חדש בפודקאסט , אורחת: עדי הלמן

  לפני שנתיים וחצי איירתי את Adi Helman ביום החמישי בפרויקט הלוק היומי. בשבוע שעבר נפגשנו להקליט פרק של שעה בפודקאסט שלי ומצאנו את עצמנו בש...